Dag 10 Tamnougalte - Marrakech

20 maart 2018 - Marrakech, Marokko

Vandaag rijden we terug naar Marrakech. We hebben eigenlijk nog geen zin om terug te gaan. Het is hier stil, een mooie omgeving en de temperatuur is heerlijk. Helaas Jamal staat al bij de auto en zegt dat het nu toch wel echt tijd is om te vertrekken. En hij heeft gelijk, want het is nog 5 uur terugrijden exclusief pauzes. De tassen leggen we in de auto en de fietsen worden er bovenop de auto gezet. We moeten vandaag twee passen over rijden. De eerste pas is die naar Ouarzazate. Met een beetje geluk komen we nog 2 zwitserse dames tegen die we gisteren ontmoet hebben. Zij fietsen met volle bepakking 4 weken door Marokko. En ja hoor als we denken dat we ze niet meer zien komen ze in het zicht. Wat knap, want het is een lange steile pas en de wind is zeker weer rond de 6. We moedigen ze aan en de spirit zit er nog bij ze in. Gelukkig, want ze zijn nog lang niet halverwege. De wind was deze week heel erg. Dit is altijd rond dit jaargetijde. De luchtstromen veranderen dan. Wij hebben er geen last meer van, want we laten ons rijden. Na deze pas is de volgende meteen aan de beurt. Deze gaat over het Atlasgebergte. Hij was een paar dagen geleden nog dicht, doordat het hard gesneeuwd heeft. We zien de sneeuw nog liggen en trekken voordat we naar buiten gaan eerst een warme trui en broek aan. Onderweg kom je veel leuke, grappige en opmerkelijke dingen tegen. Vrachtwagens zo vol geladen dat je ervan staat te kijken dat die omhoog kunnen rijden. Of vrachtwagens waarvan de remmen niet goed werken en over het randje van de afgrond hangen! Met de chauffeur gaat het gelukkig goed. In Marrakech klom er een klein jongetje van een jaar of 5/6 achterop een vrachtwagen. Hij lachen toen die ging rijden! Wij reden er net achter en dachten dat de mensen hem er wel af zouden halen. Nee dus. Iedereen keek ernaar, maar deed niets! Het ventje de grootste lol en wij in doodsangst. Gelukkig reed de vrachtauto niet heel hard toen hij eraf viel. Jamal heeft hem vreselijk op zijn kop gegeven, maar het kon hem niets schelen. Nu weer terug in hetzelfde hotel als vorige week. Net even door de souk gelopen om te zien wat voor souvenirs we mee naar huis willen nemen. En we kunnen het niet laten een fietstocht door Marrakech geboekt voor morgen. Nu al zin in!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Maaike:
    21 maart 2018
    Het leest alsof ik erbij ben, heerlijk! Fiets ze 😘!