Dag 5 El Kelaa Mgouna - Gorges de Dades.

15 maart 2018 - Dadès Gorges, Marokko

Vanmorgen eerst ontbeten met al onze vrienden. Toch wel stil en ongezellig. Vannacht kreeg ik nog een geweldig idee om verstoppertje te spelen in het hotel. Er is toch niemand. Toch maar niet gedaan. Haha. Vandaag staat er een heuse bergetappe op het programma. We beginnen aan de voet van de Gorges du Roses en als we boven zijn steken we over naar de Gorges du Dades. Het stuk dat er tussen ligt wordt de piste (woestijn op 1700 meter) genoemd. Maar eerst omhoog door de Gorges du Roses. In het voorjaar bloeien hier heel veel rozen. Nu helaas nog niet, maar de bloesembomen gaan al bloeien en dat is ook een mooi gezicht. Deze prachtige, maar best steile weg leidde ons naar het dorpje Bou Tharar. Daar hebben we even pauze gehouden en wat gegeten en gedronken, voordat we over de vlakke (niet dus) piste gingen fietsen. Het is een brede en zandige vallei. Er zaten veel klimmetjes in met stenen en de zon scheen ook fel op onze hoofden. Het was daar 36 graden! Ook kwamen we nog 3 magere ezels tegen en een grote stofwolk verraadde dat Jamal in aantocht was met zijn 4 keer 4. Gelukkig gingen de laatste 5 kilometer naar beneden en we hadden de wind in onze rug, maar hoe dan ook we kwamen geklutst aan in de Gorges du Dades. (En Jamal ook!) Vandaar fietste we het laatste stuk omhoog. Morgen fietsen we hem helemaal naar beneden. Dus alles wat we vandaag een beetje naar beneden reden moet morgen weer omhoog. Hmm.... In de Gorges du Dades zijn prachtige rotsformaties ook wel de apenvingers te zien. Zie foto dag 5. (Als de WiFi goed is en anders nog tegoed.) Net voordat we aankwamen in het hotel kwamen we een echtpaar tegen die de hele wereld al eens rond gefietst hebben. Leuk om even met ze te praten. Na 65 kilometer en weer te veel stijgingsmeters (Mag van mij ook wel eens te veel dalingsmeters zijn) waren we in het hotel. Hier wel veel gasten en we hebben met z’n allen gegeten wat ook weer iets anders was.

1. Maaike:
    16 maart 2018
    Lekker naar beneden vandaag! succes!
  2. Th. Augustinus:
    16 maart 2018
    Fantastisch wat een avontuur, geweldig die foto's ook, succes nog.
    groetjes tante Ank en ome Ted
  3. Marijke&Leo:
    Hoi lieve juf Annemieke
    Wat hebben jullie leuke foto's gemaakt. Wij willen ook graag een keer een filmpje zien?
    Wij zijn hard aan het werken hier in Noordwijkerhout.
    We hopen dat u later veilig thuis komt.
    Heel veel kusjes van groep 3 C en juf Marijke.
    Tot snel maar weer.
  4. Ellie en Cok Verhoef:
    2 april 2018
    Mooie verhalen over jullie fietsavontuur door Marokko. Het was leuk om elkaar te ontmoeten. We hebben de alternatieve route tussen Dades en M'Goun gedaan. Jullie hadden gelijk.... het was best inspannend zonder voorvering. Maar we hebben het gered met hier en daar een stukkie lopen, vooral in het begin. Ons verhaal vind je op http://www.rollingoldies.50-plusser.nl
    Groetjes Ellie en Cok Verhoef
  5. Ellie en Cok Verhoef: