Dag 11 Marrakech

21 maart 2018 - Marrakesh, Marokko

Vanmorgen om 5 uur gewekt door het ochtendgebed van de moskee vlak naast ons. Ook vandaag kunnen we niet uitslapen, want we moeten om 9.00 uur op een adres ergens in de stad zijn. Bart heeft in Nederland maps.me gedownload en dat werkt super. Je kan zonder data gebruikmaken van openstreetmaps. Het is een uitkomst en voor iedereen een aanrader. Zonder deze app waren we echt verdwaalt in deze stad! We hebben weer een fiesttoer bij Baja Bikes geboekt. Een 3 uur durende tocht langs de highlights van Marrakech. Samen met nog 2 meiden verkennen we per fiets de stad. We beginnen in het franse gedeelte waar het erg modern is en eindigen in de medina. We zigzaggen langs auto’s, brommertjes, voetgangers en proberen niemand te raken of juist geraakt te worden. Ongevallen zien we, maar gelukkig raken wij er niet bij betrokken. We bekijken de joodse begraafplaats en een aantal paleizen. Even een weetje: Er zijn nog 120 joden in Marrakech dat waren er vroeger veel meer. Ook zijn er nog 2 synagoge over. Aan moskeeën geen gebrek. Na de fietstocht blijven we nog even in het Franse gedeelte voor de lunch. Even een lekkere clubsandwich en een hamburger in een chique tent. Marrokaans eten is lekker, maar soms verlang je gewoon naar wat westers eten. Thuis komen zonder souvenirs kan niet, dus op naar de souk op wat te kopen voor de thuisblijvers. Afdingen is niet mijn ding, maar moedig als ik ben lukt het me toch. (Toch nog veel te veel betaalt volgens Bart, maar dan heeft deze verkoper ook een keer een leuke winst.) Bart vindt het afdingen wel leuk en met veel handgebaren, weglopen en een grapje krijgt hij het veel beter voor elkaar. Met een tas vol prullaria komen we aan in het hotel waar we de koffers alvast inpakken. Morgen om 7.00 uur hebben we afgesproken met de chauffeur om ons naar het vliegveld te brengen. Het vliegveld ligt vlak tegen de stad aan, maar door de gekte in de straten doen we er een uur over, dus ik ben liever te vroeg dan te laat. Sofie telt de dagen af tot onze terugkomst en dan mag ik zeker het vliegtuig niet missen. Nu gaan we nog even genieten van de stad en dan is deze heerlijke vakantie weer voorbij. De foto’s zet ik thuis erop, want die willen helaas moeilijk doorkomen wat al meer het probleem was deze vakantie. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn stukjes te lezen en tot ziens in NL!

1. Annette:
    21 maart 2018
    Super bedankt voor alle leuke verhalen. Op afstand konden we lekker mee genieten. Lekker geschreven en ik kijk al uit naar jullie volgende vakantie!!
  2. Peter de Boer:
    21 maart 2018
    Annemiek, ik heb genoten van je mooie verhaaltjes.. prachtig om te lezen.. goede terugreis.. !
  3. Emily:
    21 maart 2018
    Zeker genoten van jullie reisverhalen. Fijne vlucht gewenst :-)
  4. Maaike:
    21 maart 2018
    Goede reis en tot snel. En wat schrijf je toch lekker!!!
  5. Juul:
    22 maart 2018
    Wat een heerlijke manier om met jullie mee te ‘fietsen’! Fijne en veilige vlucht terug.
  6. Huug:
    22 maart 2018
    Kon het een beetje volgen met de map van Marokko erbij, leuk de verhaaltjes erbij ,goede reis terug naar NL,
  7. Pien:
    22 maart 2018
    Geweldig om jullie avontuur op deze manier mee te beleven ❗️Je schrijft leuk Annemieke....👍❗️ Haha : afdingen.... daar was (o)pa Ton een pikeurtje in.....☺️😊❗️Hij zei altijd: “ik betaal nooit wat er op het prijskaartje staat “❗️Wat knap van jou dat je het toch ook gedaan hebt 👏👏❗️Welkom thuis straks in het druilerige en koude Nederland. Bedankt voor je reisverslagen 😊☺️👍❗️
  8. Th. Augustinus:
    22 maart 2018
    Bart en Annemieke we hebben met veel plezier mee genoten van jullie fiets vakantie goeie thuis vlucht 😁
  9. Perry:
    22 maart 2018
    Hi Annemieke [en Bart] leuke reisverhalen! Gave foto's. Mooi avontuur!
  10. Sabine Hertogh:
    27 maart 2018
    Superleuke verhalen Annemieke! Wij ook weer terug. Tijd om de volgende vakantie voor te bespreken X