Dag7 Tinghir - Alnif

17 maart 2018 - Alnif, Marokko

Ik voel me vandaag redelijk goed en besluit om met Bart mee te fietsen. Jamal heeft van mij de opdracht gekregen om in de buurt te blijven voor het geval het niet meer gaat. (Dat is hem de eerste 30 kilometer gelukt in de kloof en toen was hij ons kwijt om ons na 65 kilometer weer te vinden.) We besluiten om het rustig aan te doen vandaag en i.p.v. een kloof heen en weer te fietsen laten we ons bovenop afzetten. De kloof die we naar beneden fietsen heet de Todrakloof en is op het nauwste stuk maar 30 meter breed. Onderweg komen we Berbers tegen die op hun geiten passen, die langs de weg aan het eten zijn. Een foto van de geiten maken mag, maar dan moet je er wel voor betalen. Een vrouw komt zelfs helemaal naar beneden gerend om het geld te innen! Na 30 kilometer komen we de kloof uit en gaat de route verder over weggetjes door kleine dorpjes, akkertjes en langs prachtige palmbomen. De navigatie heeft moeite met de route en we zijn regelmatig de weg kwijt. Wat ons weer over nog smallere weggetjes leidt. De weg is op sommige plekken niet zo goed. We letten wel op, maar helaas kan ik niet voorkomen dat ik in een gat in het wegdek mis en zo mijn derailleur verbuig. Geen nood, want Bart is de man met kennis en goede spullen. Na 10 minuten is de fiets weer gemaakt en kunnen we weer verder. Na 62 kilometer komen we op de doorgaande weg uit, die ons naar Alnif zou leiden. Wel moeten we eerst een klein pasje beklimmen door de Jbel Saghro. Na deze pas gaat het redelijk bergafwaarts, maar door een aantrekkende wind moeten we helaas nog flink bijtrappen om vooruit te komen. De laatste 40 kilometer zijn daarom best zwaar. In Alnif heeft Jamal de fietsen op de auto geladen en heeft hij ons het laatste stuk naar het hotel gebracht. Het is een recht stuk door de woenstijn tegen de wind in. We vinden het wel welletjes voor vandaag. Nu lekker bed op bed uitrusten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Peter de Boer:
    17 maart 2018
    Nou Annemieke, je bent er in ieder geval weer bij en met een technicus aan je zij.. komt wel goed.. Heb voor vanavond ook maar Couscous gemaakt.. ben in de sfeer met je verhaal..!
  2. Juul:
    17 maart 2018
    Fijn dat Jamal jullie toch weer heeft gevonden! En nu lekker bijkomen van alweer een avontuurlijke dag. Chapeau👍‼️
  3. Perry:
    Wat een mooi avontuur!
  4. Mama:
    18 maart 2018
    Hier gaat ook alles goed. Zitten gezellig met Sofie aan het ontbijt Heb haar gisteren naar een vriendinnetje in Sassenheim gebracht want het was bere koud en een harde wind. De andere 3 heerlijk hun eigen gang gegaan en 's avonds bij Paula gegeten . Vanavond kook ik hier , ze willen zelf op het gourmetstel pannenkoek bakken ( nostalgie) . Succes verder💋
  5. Th. Augustinus:
    18 maart 2018
    Gelukkig gaat het weer wat beter met je, en wat de wind betreft hier waait het ook aardig hoor en dan komt die ook nog eens uit het oosten, voor het gevoel is het hier min 10, morgen succes met de volgende etappe